Tuesday, April 26, 2011

Untuk Kali Ketiga

what so wonderful great day ?? 

on 25 April 2011 . i really didn't expect that  i will attend for both of them . kalau yang pernah terbaca post ni tahula apa dilema aku . yes i admitted that ALLAH knows the best for us . Perkara yang aku tak pernah fikirkan selama ini terjadi pada hari itu . FIRST memang aku tak jangka langsung aku dapat sesi pertama masa test JPJ that is at 8.00 a.m . SECOND aku tak jangka pun aku akan  LULUS jpj tuh !!! THIRD aku tak fikir pun aku akan pergi interview maktab perguruan , last-last aku pergi jugak ! 

so the solution is kemana aku pergi 25 APRIL tuh .... aku pergi DUA-DUA sekali . lega rasanya lepas semua dah selesai . lepas ni tak nak pergi tamuduga lagi dah nak tunggu surat UPU and MATRIKULASI jew .

okeh what happened on that day ? mai aku cerita dari A sampai Z . 

everything was started before 25 April , masa tu aku pergi tempat belajar kereta . pastu aku check name aku untuk test keesokaannya . cari punya cari , aku jumpa nama aku .. pukul 8 . hmmm masa tu aku fikir dalam-dalam mana patut pergi .


malam tu aku pun bagi tahu la ke mak aku yang aku akan pergi TEST JPJ and INTERVIEW tu . tapi masa tu fikir lagila kalau tak sempat pergi interview tu . masa tu aku fikir test jpj tuh aku mesti pergi dan pasal interview tu kalau aku sempat aku pergi kalau tak sempat aku tak pergi .


keesokannya , 25 April . Macam biasa sampai SANA , aku  beratur ambik nombor dan tunggu giliran untuk di test . tunggu punya tunggu aku orang first yang ditest dengan encik jpj nih . nama aku dipanggil dan pergi kat kereta no......... aku lupa . buka pintu kereta bagi salam . mula-mula tengok jpj memang garang , dengan cermin mata hitamnya . huhu aku sajalah tahu perasaan aku masa tu . nerves gileeer .


selepas tulis nama , ic dan sign . jpj tu cakap " okeh , boleh start '' . so , ak start la 5 perkara basic tu , adjust tempat duduk , adjust cermin , pakai tali pinggang , periksa gear in neutral and start enjin . selesai semua , aku diam then the tester kabo " okeh , boleh jalan "

                                                    muka aku lagi nervous dari dia ni


aku pun tekan clach , masuk gear 1 , lepas handbread and jalan la.. masa tu tak tahu la nak cakap macam mana keadaan aku masa tu . ALLAH sajalah yang tahu , dengan kaki dan tangan berketar-ketar . aku bawak kereta tuh sampailah dekat nak U turn . masa tulah baru jpj tu cakap dengan aku , maybe dia tengok aku nerves kowt . " okeh , lepas lori ni awk boleh pergi " lepas U turn barula aku lega sikit . sebab ramai sangat orang kandas dekat U turn .


sampai dekat simpang nak masuk paya resak , aku bagi signal and masuk . masa tu jalan kampung . aku bawak dalam 40 km/jam je sebab NERVOUS SANGAT . sampai dekat sekolah aku lepas miyak tekan brek sikit-sikit dan masa tu aku dah nak tukar gear 3 tapi jpj tu sempat cakap " okeh , sekarang awak nampak tak budak sekolah " aku jawab jelah " tak " . pastu dia cakap " sekarang bawak laju ..." hmmm betow ke tak ni . lepas tanya dia boleh ke tak , aku terus bawak 60km/jam !! depan sekolah tuh . huhu nasib baik tak kandas .


lepas tulah dia cakap banyak sikit dengan aku . dia tanya kali berapa dah test ? aku jawab TIGA . pastu dia pasang radio . siap nyanyi lagi !! . selepas selekoh dia bagi tahu " sekarang saya nak awak bawak 60km/jam . haaa sepanjang hayat aku belajar dekat SANA tak pernah pun aku bawak selaju tuh . paling laju pun 50km/jam . aku pun apa lagi tekan jelah minyak sampai 60km/jam .nasib baik tak pijak garisan . masa tu still jalan kampung .


sampai dekat lebuh raya . dia suruh aku bawak cepat sikit . masa tu dia cakap '' sepatutnya awak kalau hari test tak boleh bawak lambat-lambat , kene bawak laju sikit " ... " sekarang bawak 80km/jam . guulpp ...80 ?? masa tu aku tak ada pilihan aku terpaksalah ikut dia walaupun sebelum ni aku tak pernah pun bawak selaju tu !! . 


kemudian dia suruh potong kereta depan lepas dia cakap kereta depan lambat sangat . dan tulah untuk pertama kalinya aku potong kereta lain . sebelum ni tak pernah ! kalu aku nak potong pun cikgu SANA tak bagi . aku pun bawak la dengan kelajuan 80km/jam . pastu dia cakap " kalau awak boleh bawak macam ni okey la tuh " masa tu aku rasa 50 / 50 akan lulus .


sampai dekat selekoh nak masuk SANA tukar gear dua sampailah sampai dekat SANA . sampai aje angkat handbreak , gear neutral and mati enjin . huuuuuh masa tu baru lega . aku sajalah yang tahu perasaan aku masa tu time jpj tu bagi tester kad tu dekat aku .


ALHAMDULILLAH ... selamat duit aku hehe . 17/20 . okeyla cukup-cukup makan je . aku pun ucap terima kasih dekat jpj tu . dia keluar dulu dari aku , lepas tu baru keluar ... yeeeaaaaah aku bebas sekarang!! haha aku dah boleh bawak kereta sendiri dengan bertanda P hehe .


                                                                          paasss!!



                                    kene tunggu 2 tahun lagi baru boleh tanggal bende ni



what a nice tester . aku rasa jpj tu lapor kowt , sebab tu dia suruh aku bawak laju-laju hehe . i guess only .


pengajaran ayat ~ don't judge the cover of the book ~


" mula-mula nampak jpj tu garang sangat , rupa-rupanya peramah orangnya "


THENGS JPJ !!

                                                      I'M HAPPPYYY                                 +__________+


okeh , aku cakap aku pergi interview maktab tu kan . iAllah aku akan sambung dalam post seterusnya . macam mana aku menjadi lipas kudung ? macam mana aku bertemu dengan kawan-kawan aku ? dan macam mana aku berhadapan dengan peninterview ...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...