Friday, April 29, 2011

Interview Maktab Perguruan 2011

aku dah janji nak cerita pasal hari 25 April tu kan . hmm kita sambung cerita tu ~

yang last part aku habiskan masa aku keluar kereta tu kan . okeh , pastu aku pun dengan gumbiranya tersenyum lebar +_____+ . aku lulus lah weiyh sebab tu aku senyum takkan nak nanges kowt  .  then , aku pergi selesai pasal tester kad tu dulu . dalam pukul 10 .30 baru settle semua . 10.30 lebih abang kawan aku ambik aku and kawan aku dan kami pun pulang la.

sampai rumah aku cepat-cepat ambik apa yang patut , semua dokumen dan pakai baju sesuai formal sebgai seorang guru ~ . aku siap dalam 30 minit je . macam lipas kudung . masa tu tak hirau dah apa yang tertinggal . then aku pergi la ke maktab perguruan kampus dato' razali . dari umah aku ke kampus tu lebih kurang 30 minit la . aku sampai sana dalam 11.20 .


masa tu dah nervous coz takut-takut orang lain dah start dah interbiu . sampai sana naik tingkat dua . and surprisingly , there are so many  friends there . so aku jumpa ainul , zie , sa , mila . diorang semua satu sekolah dengan aku . lega rasenya selepas diorang bagi tahu interview untuk sesi pukul 11 belum start lagi . so we just waiting until 2 p.m.



tepat pukul 2.30 panel tu panggil kami sekempulan . kumpulan kami sepatutnya ada 7 orang tapi sorang dah hilang tak tahu kemana . diorang ni semua group aku and nasib baik la sebelum tu kita orang dah kenal hati budi masing-masing .

  • wan afaf ( smka tok jiring )
  • afifah ( smk lela segara )
  • ainul ( smka shams )
  • zie ( smka shams )
  • aku ( smka shams )
  • izzat ( don't know )
mula ujian INSAK dalam masa 30 minit . soalan dia senang saja . ada lebih kurang 135 soalan kalau tak silap . abih 30 minit kitaorang keluar . beberapa minit kemudian panel tu panggil pulak untuk interview berkumpulan .soalan yang kami dapat pasal disiplin . ada dua bahagian , satu bahagian 15  minit . so kita orang pun bincang la . setiap orang 2 kali kene cakap baru adil .


selesai semua tu , kami keluar balik . dan temuduga individu pulak . untuk temuduga interview kena ikut list nama yang ditetapkan oleh panel . masa hari tu , aku orang last . pukul 5.30 baru dapat... antara soalan yang ditanya untuk course biologi macam aku , ni antara  soalan dia 
  • introduce yourself ( in english ) = name , birthday , lives , school , contributed , favourite activities and sbgnya
  • kegiatan kokorikulum yang kita terlibat
  • kenapa nak jadi cikgu ???
  • apa kelebihan awak yang awak ada untuk jadi cikgu ?
  • kalau dapat asasi sains dan maktab nak pilih mana satu 
  • pasal isu semasa ( memandangkan aku orang last dia suruh pilih mana yang nak , aku pilih pasal obesiti dalam kalangan pelajar sekolah )
  • apa tindakan yang awak lakukan sekiranya guru-guru di sekolah awak mempunyai masalah yang membabitkan kes jenayah
  • siapa timbalan menteri pelajaran ? pengarah pelajaran negeri ? timbalan pengarah pelajaran negeri ? ( soalan ni kantoi aku tak dapat jawab )
  • apakah sumbangan awak untuk anak bangsa apabila menjadi seorang guru nanti 
  • pengalaman awak ketika menjadi seorang guru  
selesai semua , ucap terima kasih dan salam dengan panel perempuan tuh ... selesai sudah... pukul 6.20 baru sampai rumah 


what's a miracle that Allah had gave to me on that day . i can attend for both of them . that's the end of the day when i felt so happy when passed the jpj's test and went to the interview...

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...