Tuesday, May 17, 2011

i Love Baking CMC

i love baking cakes soo much . no one can't pretend me from doing so . baking is my soul , from when ?? entah aku pun tak tahu , yang pasti minat aku mula tercenderung dalam bidang ni bila tengok cupcake yang kiut =.= " .

bila pulak aku start tengok cupcake tuh... ouhh aku pun dah lupa yang pastu minat aku mula timbul awal tahun ni.

then aku try baking cupcake . resepi aku just google je . my first trial ... damnn tak jadi . dalam tak masak , oven tak cukup panas , sukatan tak betul dan etc laa sebab dia . then aku try baking untuk kali kedua , aku try guna kukus then jadi ! betul-betul masak . masa tu happy ler dapat makan then bagi  dekat mak sedara duduk sebelah . dan kemudian hari-hari selepas tu aku cuba dan cuba dan cuba lagi sampai la aku buat hari itu .
ouh.. sebenarnya aku buat apa ? sebenarnya aku buat cupcake dan kek coklat je . tak la sedap mane boleh lah tahan.. ( mak aku yang cakap ) . aku pernah ada angan nak bukak kedai kek ngeeeeh.. koya~~ . tapi tak boleh dinafikan aku memang minat buat kek dan sape - sape pun tak boleh halang kecuali Allah tak menizinkan. mana tau suatu hari nanti aku boleh jadi pastrier and baker yang terkenal . hiiiiii koya lagik .

and sampailah suatu hari tu , aku dapat buat jugak kek coklat untuk yang terakhir maybe , sebelum berangkat ke PJ nanti . i though kek coklat tu paling best la yang pernah aku buat ..


 errrr... sampai meleleh ganache

 yang ni selepas ditabur dengan coklat urai

 best tak ??? heeeee ^.^

 oohhh kek coklat buatan ku the best !!

 aku sempat buat 3 bekas

satu untuk azizah and satu lagi untuk najihah
hadiah untuk birthday awook dua
haha....

kalau sape-sape yang tak pernah baking kek ni memang tak kan tau yang pekerjaan ini sangat penat . okeyh... aku buat 3 belas ni dalam masa 7 jam ! haha tak caya ? honestly aku start buat kek ni pukul 12 tengah hari . mula dengan letak acuan dalam bekas sampilah buat kukus dan sampailah siap ganache tu . 

huuuh~ memang letih . seingat aku bila azan maghrib baru la aku berhenti buat kek ni . then barula aku tahu kenapa la harga kek sekarang mahal sangat . baru aku tahu that is not easy to make a cake because it needs a looooong time to finish it . and other than that harga barang nak buat kek-kek ni mahal dee.. dan satu lagi susah jugak sebenarnya nak pastikan samada kek yang kat dalam tu masak ke tak .

that's why la kek sekarang ni mahal padan la cara buatanya.. haaa ada betol ke ??

anyway that was the last time i was baking . lepas ni kena stay kat hostel tak boleh buat keeeek... time to study plak and become a new members of  ' student's life  ' 
malasnya nak pergi uuuuuuuu....

ouh.. lupa nak bagi tahu , CMC tu ialah chocolate moist cake , the most feveret cake ~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...